Skandinávský styl a jeho ikony

Skandinávský styl vznikl v polovině minulého století, je stále oblíbený, ba naopak, v poslední době o něj zájem nebývale roste. Nezbytnou součástí každého severského bytu jsou ikonické kousky mistrů, kteří stáli u zrodu tohoto nadčasového proudu v interiérové tvorbě.

 

Egg, křeslo s příznačným názvem připomíná tvar vejce. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST

Skandinávský design se stal pojmem zhruba v polovině minulého století díky putovní výstavě se stejnojmenným názvem, představující styl bydlení ve Skandinávii. Tato výstava se setkala s velkým ohlasem také díky návrhům a realizacím v té době působících designérů. Nábytek a doplňky pro svou nadčasovost přetrvávají v původní či lehce pozměněné podobě dodnes. Při této příležitosti je třeba zmínit práci dánského designéra Arna Jacobsena, jehož židle a křesílka nechybějí snad v žádném skandinávském interiéru. Jejich poetické názvy Swan, Ant, Drop, Egg  (labuť, mravenec, kapka, vejce) jednoznačně odkazují k přírodě jako zdroji inspirace. Z motivů přírody se inspiroval i další tvůrce, Fin Alvar Aalto, se svým nábytkem z ohýbané překližky či skleněnými vázami, které svými vlnitými tvary připomínají finská jezera. Organické tvary inspirovaly i dalšího Fina Eera Aarnia, autora židlí a stolů Tulip. S jeho nástupem se objevuje v designu nový materiál – plast. Ten využívá ve své tvorbě také Dán Verner Panton, jehož židle S je jedním z nejznámějších a nejpoužívanějších ikonických kousků.

Ikony skandinávského stylu: Fotogalerie

Swan, půvabné křesílko evokující křídla labutě. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen. STOCKIST
Ant, subtilní židli tvoří ohýbaná ořechová překližka a kovová podnož. Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST
Tulip, židle a stůl od Eera Saarinena kombinuje lakovaný hliník s polyuretanem. Knoll/ DESIGNPROPAGANDA
DSW Chair – jedna z nejužívanější jídelních židlí ve Skandinávii. Design Charles Eames. VITRA
Panton Chair Vernera Pantona zahájila novou éru vstřikovaného plastového nábytku. VITRA
LCW – Lounge Chair, materiál ohýbaná překližka. Design Charles a Ray Eames, VITRA
DKR – jídelní židle kombinující drátěnou skořepinu s ocelovou základnou. Design Ch.a R. Eames. VITRA

 

Related Posts

Recent Posts

Wave house: Zelená střecha v elegantní linii

Vztah k jednoduchosti a originalitě charakterizuje dům, který poutá pozornost na okraji jedné z obcí v západních Česhách. Představuje maximální...

Levitující desky nad Brnem

Dvě horizontální desky, které nad sebou na pohled volně levitují a jsou propojeny téměř nepostřehnutelnými skleněnými plochami. Prostě desky na...

Diablo House: Dokonale zvládnutá přístavba

Studio Terry & Terry Architecture představuje Diablo House, který se nachází na hřebeni poskytující úžasný výhled na Mount Diablo v...

Arthouse Hejtmánek vydraží díla z ambasády ve Stockholmu

Velkoformátový obraz autora posledních československých bankovek Albína Brunovského s názvem Zahrada nabídne 7. prosince od 18 hodin Večerní aukce v Arthouse Hejtmánek v Praze 6. Dílo bylo součástí umělecké výzdoby...

Designblok: Známe vítěze pětadvacátého ročníku

Absolutním vítězem letošního Designbloku a držitelem Grand Prix (Ceny za mimořádný počin) se stala mladá firma Cake Houses, debutující s...

Pětadvacátý Designblok nabídl cestu krajinou designu

Krása českého skla a porcelánu v impozantním areálu Pražského hradu, experimentální studentské projekty a výsledky práce českých firem pečujících o...

Designblok 2023 ve Veletržním paláci i na Hradě

Letošní jubilejní 25. ročník Designbloku zavede návštěvníky na mimořádná místa, kde nabídne to nejlepší ze současného evropského designu. Vedle Veletržního...

Betonový nábytek na zahradě s novými dekory

Velké rozměry, nápadný vzhled, výrazné objemy. A název, který vystihuje charakter nábytku: Concreto. Stůl a lavice působí jako sochy. Vytvořila...