Skandinávský styl a jeho ikony

Skandinávský styl vznikl v polovině minulého století, je stále oblíbený, ba naopak, v poslední době o něj zájem nebývale roste. Nezbytnou součástí každého severského bytu jsou ikonické kousky mistrů, kteří stáli u zrodu tohoto nadčasového proudu v interiérové tvorbě.

 

Egg, křeslo s příznačným názvem připomíná tvar vejce. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST

Skandinávský design se stal pojmem zhruba v polovině minulého století díky putovní výstavě se stejnojmenným názvem, představující styl bydlení ve Skandinávii. Tato výstava se setkala s velkým ohlasem také díky návrhům a realizacím v té době působících designérů. Nábytek a doplňky pro svou nadčasovost přetrvávají v původní či lehce pozměněné podobě dodnes. Při této příležitosti je třeba zmínit práci dánského designéra Arna Jacobsena, jehož židle a křesílka nechybějí snad v žádném skandinávském interiéru. Jejich poetické názvy Swan, Ant, Drop, Egg  (labuť, mravenec, kapka, vejce) jednoznačně odkazují k přírodě jako zdroji inspirace. Z motivů přírody se inspiroval i další tvůrce, Fin Alvar Aalto, se svým nábytkem z ohýbané překližky či skleněnými vázami, které svými vlnitými tvary připomínají finská jezera. Organické tvary inspirovaly i dalšího Fina Eera Aarnia, autora židlí a stolů Tulip. S jeho nástupem se objevuje v designu nový materiál – plast. Ten využívá ve své tvorbě také Dán Verner Panton, jehož židle S je jedním z nejznámějších a nejpoužívanějších ikonických kousků.

Ikony skandinávského stylu: Fotogalerie

Swan, půvabné křesílko evokující křídla labutě. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen. STOCKIST
Ant, subtilní židli tvoří ohýbaná ořechová překližka a kovová podnož. Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST
Tulip, židle a stůl od Eera Saarinena kombinuje lakovaný hliník s polyuretanem. Knoll/ DESIGNPROPAGANDA
DSW Chair – jedna z nejužívanější jídelních židlí ve Skandinávii. Design Charles Eames. VITRA
Panton Chair Vernera Pantona zahájila novou éru vstřikovaného plastového nábytku. VITRA
LCW – Lounge Chair, materiál ohýbaná překližka. Design Charles a Ray Eames, VITRA
DKR – jídelní židle kombinující drátěnou skořepinu s ocelovou základnou. Design Ch.a R. Eames. VITRA

 

Related Posts

Recent Posts

Designblok 2024 ocenil ty nejlepší

Mezinárodní porota ocenila nejlepší počiny 26. ročníku Designbloku. Grand Prix obdržela sklárna Moser a její umělecký ředitel Jan Plecháč, historicky...

Střešní krytina – lehká, odolná, designová …

Nízká hmotnost, výborná odolnost i nepřeberné designové možnosti… To jsou charakteristiky lehkých plechových krytin SATJAM, které budou k vidění na...

Sklo z Lasvitu pro medailisty

Česká sklářská a designérská společnost Lasvit představuje nové trofeje, které budou uděleny českým medailistům na blížících se letních olympijských hrách...

Designblok navštíví Ron Arad a Patrizia Moroso

Tématem šestadvacátého Designbloku je pro letošní rok MLÁDÍ. A právě k oslavě svěžích myšlenek, nekonečné inspirace, revolučních přístupů k materiálům...

Bound: Nová věž v Tiraně

Věž o padesáti patrech, která se nachází na křižovatce bulváru Dritan Hoxha v západní části Tirany, je navržena tak, aby...

Šperk jako pocta Franzi Kafkovi

Šperkař Hanuš Lamr představuje svůj nejnovější počin – brož Gregor ve tvaru brouka. Unikátní šperk je poctou životu a dílu...

Salone del Mobile 2024 – nová inspirace

Kolotoč akcí, představujících nové trendy v interiérovém designu, se roztáčí bez omezení již druhým rokem. V polovině ledna otevřel brány...

Designblok má nového strategického partnera

Rockaway Capital, investiční skupina Jakuba Havrlanta, spojuje několik let po vstupu do MFF KV a Colours of Ostrava své jméno...