Skandinávský styl a jeho ikony

Skandinávský styl vznikl v polovině minulého století, je stále oblíbený, ba naopak, v poslední době o něj zájem nebývale roste. Nezbytnou součástí každého severského bytu jsou ikonické kousky mistrů, kteří stáli u zrodu tohoto nadčasového proudu v interiérové tvorbě.

 

Egg, křeslo s příznačným názvem připomíná tvar vejce. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST

Skandinávský design se stal pojmem zhruba v polovině minulého století díky putovní výstavě se stejnojmenným názvem, představující styl bydlení ve Skandinávii. Tato výstava se setkala s velkým ohlasem také díky návrhům a realizacím v té době působících designérů. Nábytek a doplňky pro svou nadčasovost přetrvávají v původní či lehce pozměněné podobě dodnes. Při této příležitosti je třeba zmínit práci dánského designéra Arna Jacobsena, jehož židle a křesílka nechybějí snad v žádném skandinávském interiéru. Jejich poetické názvy Swan, Ant, Drop, Egg  (labuť, mravenec, kapka, vejce) jednoznačně odkazují k přírodě jako zdroji inspirace. Z motivů přírody se inspiroval i další tvůrce, Fin Alvar Aalto, se svým nábytkem z ohýbané překližky či skleněnými vázami, které svými vlnitými tvary připomínají finská jezera. Organické tvary inspirovaly i dalšího Fina Eera Aarnia, autora židlí a stolů Tulip. S jeho nástupem se objevuje v designu nový materiál – plast. Ten využívá ve své tvorbě také Dán Verner Panton, jehož židle S je jedním z nejznámějších a nejpoužívanějších ikonických kousků.

Ikony skandinávského stylu: Fotogalerie

Swan, půvabné křesílko evokující křídla labutě. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen. STOCKIST
Ant, subtilní židli tvoří ohýbaná ořechová překližka a kovová podnož. Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST
Tulip, židle a stůl od Eera Saarinena kombinuje lakovaný hliník s polyuretanem. Knoll/ DESIGNPROPAGANDA
DSW Chair – jedna z nejužívanější jídelních židlí ve Skandinávii. Design Charles Eames. VITRA
Panton Chair Vernera Pantona zahájila novou éru vstřikovaného plastového nábytku. VITRA
LCW – Lounge Chair, materiál ohýbaná překližka. Design Charles a Ray Eames, VITRA
DKR – jídelní židle kombinující drátěnou skořepinu s ocelovou základnou. Design Ch.a R. Eames. VITRA

 

Related Posts

Recent Posts

Rekonstrukce mlýna šokovala

Přestavba starého mlýna ve středních Čechách vyvovala zájem domácích i zahraničních médií. Co způsobilo tento nevšední ohlas? Lapidárně to vystihuje...

Terasové trendy 2025

Jste připraveni proměnit svůj venkovní prostor, zahradu, terasu či balkon? Nejnovější trendy roku představují prolínání stylů, lidé si zážitky z dovolených...

Sklo z Lasvitu pro medailisty

Česká sklářská a designérská společnost Lasvit představuje nové trofeje, které budou uděleny českým medailistům na blížících se letních olympijských hrách...

Design podle kočičí tlapky

Oproti psům je většina koček s výjimkou lvů v divoké přírodě samotářskými nočními lovci. Na rozdíl od psů dokážou skákat...

Kuchyně ala Versace

Zlatavé doplňky, skleněné houby a luxusní povrchy … vstupujeme do kuchyně, která není jen místem pro přípravu jídel, ale přesahuje...

Designblok 2024 ocenil ty nejlepší

Mezinárodní porota ocenila nejlepší počiny 26. ročníku Designbloku. Grand Prix obdržela sklárna Moser a její umělecký ředitel Jan Plecháč, historicky...

Designblok navštíví Ron Arad a Patrizia Moroso

Tématem šestadvacátého Designbloku je pro letošní rok MLÁDÍ. A právě k oslavě svěžích myšlenek, nekonečné inspirace, revolučních přístupů k materiálům...

Střešní krytina – lehká, odolná, designová …

Nízká hmotnost, výborná odolnost i nepřeberné designové možnosti… To jsou charakteristiky lehkých plechových krytin SATJAM, které budou k vidění na...

Bound: Nová věž v Tiraně

Věž o padesáti patrech, která se nachází na křižovatce bulváru Dritan Hoxha v západní části Tirany, je navržena tak, aby...