Milan Knížák, designér: Obytný prostor jako letiště pro sny

Významný český výtvarník, hudebník, performer a pedagog, profesor Milan Knížák. V letech 1990 až 1997 byl rektorem Akademie výtvarných umění v Praze, v období 1999 až 2011 generálním ředitelem Národní galerie v Praze. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách významných galerií a muzeí po celém světě…

S uměleckým ředitelem Sklárny Moser Lukášem Jabůrkem.

S uměleckým ředitelem Sklárny Moser Lukášem Jabůrkem.

Jak se podle vás změnil životní styl a s ním interiéry oproti době před půl stoletím, kdy jste vstoupil na uměleckou scénu?

Tak, jak jsem si představoval interiéry a lidi já, asi příliš neladilo s tehdejší módou, která se sice v letech 1967-68 uvolnila, ale byla to příliš krátká doba na to, aby mohlo dojít k podstatnější změně. Nábytek jsem měnil jen barvou a to podobným systémem, jako jsem zacházel s prostorem, obdobně, jako jsem módní kreace realizoval především nůžkami. Většinou jsem používal již existující kusy nábytku a ty jsem provokativními nátěry pozměňoval.

Současní designéři, návrháři nábytku, se často obracejí pro inspiraci do 20. století, období rozkvětu skandinávského designu 50. a 60. let.  O čem to vypovídá? Je naše doba málo inspirativní?

Naše doba je málo inspirativní, poněvadž je inspirativní moc. Příliš mnoho snadno dostupných informací vede k impotenci. Mě severský nábytek zajímal málo, ale už v padesátých letech mě okouzlil český kubismus a tak jsem v roce 1971 nakreslil velkou kolekci neokubistického nábytku z níž jsem v té době realizoval jen skříň COCUB. Některé další kusy jsem realizoval později. Hodně návrhů nábytku vzniklo, když jsem byl půl roku ve vazbě na Ruzyni, kde mně strohost cely povzbudila k odvážným tvarovým řešením. Například myšlenka SOFTHARD vznikla právě tehdy.

Nechci říci každý, ale většina lidí chápe věci jako služebníky, tedy i nábytek. Když doslouží, nemilosrdně se s ním rozloučí. Vy naopak mluvíte o nábytku a interiéru, ve kterém žijeme, s velkou pokorou.

Nevnímám v žádném případě nábytek jako sluhy, naopak, jsou to pro mne partneři. To znamená, že si musíme rozumět, musíme si vyhovovat, ale zároveň si musíme v sobě ponechat určitý prvek vzdoru. Židle nám pomáhá, ale zároveň se nám ve všem nepodvoluje. Nemám rád rozbahněná křesla, proměklé gauče. Pro mne je nejdůležitějším kusem nábytku stůl. Vidím jasnou cestu ke stolu od ohniště, které poskytovalo světlo, teplo, potravu, sloužilo jako shromaždiště. Dnes se funkce rozdělily. Teplo nám přichází z radiátorů nebo podlah, vaříme v kuchyni, svítíme pod stropem, ale nakonec se to všechno sejde na stole. Stůl považuji za komunikační centrum, srdce bytu.

Jak jste zařizoval váš vlastní byt, co bylo pro vás podstatné. Upřednostňujete vizuální stránku před praktickou nebo naopak?

Praktické a krásné musí být v rovnováze. V bytě musí být stroje na bydlení, jako jsou kuchyň, koupelna a pracovna a pak letiště pro sny. Ten největší prostor by měl být poloprázdný, aby tam sny mohly dobře startovat. Malé místnosti jsou plné vždycky, i když je v nich věcí málo, proto mohou být plné. Snahy mnoha lidí nechávat malé místnosti poloprázdné a velké zaplňovat, považuji za nesmysl.

V letech 1990 – 1997 jste byl rektorem Akademie výtvarných umění v Praze, vedl ateliér intermediální školy profesora Milana Knížáka, tedy působil na mladé tvůrčí osobnosti, které dnes svou tvorbou ovlivňují prostředí, jež nás obklopuje. Co jste jim kladl na srdce ve vztahu k životnímu stylu?

Aby se nikdy nenechali ovlivnit takzvanými trendy. Ten, kdo následuje nějaký trend, může být přinejlepším druhý. Učil jsem je pokoře k práci i k životu a snažil jsem se jim vysvětlit, že škola hrou je možná dobrá pro děti v první třídě, ale vysoké školy se musí skládat i z prvků, které jsou namáhavé, nudné, obtěžující a také, že škola je jediným místem, kde chyby jsou regulérní. V pozdějším životě jsou chyby drahé a devastující. Učil jsem své žáky, že opravdové vzdělání vede k tomu, že člověk si umí přiznat, že něco neví. Čím jsme vzdělanější, tím více si uvědomujeme, jak mnoho nepoznaného zbývá.

V současnosti spolupracuje se sklárnou Moser. Křišťálové artefakty podle vašich návrhů jsou žádané především mezi sběrateli umění.  Co podle vás vnáší sklo do interiéru?

Snažím se, aby mé návrhy přinášely jednoduchost, tedy monumentalitu a vždy nějaké sdělení, které svojí výtvarnou podobou trochu zneklidňuje, vytváří určité napětí, které může vyvolávat představy a sny.  Právě sklo, které reaguje na světlo, a to křišťál dělá velmi silně, přináší sebou mimo základní tvar objektu ještě onu hru světel, která je nehmotná. Je to jako kdyby s námi v bytě žila průsvitná víla.

Jaké jste musel překonávat limity v práci se sklem? Co do vaší tvůrčí činnosti přineslo sklo, čím vás překvapilo?

Navrhl jsem dlouho předtím, než jsem se sklem začal pracovat, řadu skleněných objektů. Moserův křišťál je však speciální a má řadu omezení, s kterými mě seznámil umělecký ředitel sklárny Moser Lukáš Jabůrek, za což mu děkuji. Jsem rád za tato omezení, poněvadž mi pomáhají jasně definovat, jak mají křišťálové objekty vypadat. Nemohu říct, že by mě sklo obtížnostmi, které s sebou nese, nějak překvapilo. Překážky mi připadaly a připadají užitečné. Obtížnost je dobrý popud k usilovné práci. Vlastně jsem za obtíže vděčný. Člověk nesklouzne do bezbřehé a levné „kreativity“.

Série váz Softhrad, která vznikla podle vašeho návrhu, má tvarosloví postavené na kontrastu tvrdých a měkkých, tekoucích linií. Toto téma jste zpracoval už v roce 1974 ve formě židle Softhard.  O čem vypovídá toto kontrastní spojení?

Již jsem se o tom zmínil výše. Celý můj život je vlastně sofhardový. I já sám si takový připadám. Setkání měkkého a tvrdého vytváří zvláštní napětí, které je energické, ale neagresivní a vyjadřuje vlastnosti skla. Střep je ostrý, ale ohněm změkne. A tak sklo v sobě skrývá obě polohy.

Text: Alena Kodlová, Foto: MOSER

Design Milan Knížák: Fotogalerie

 

Softhard, ručně broušené vázy, výška 30,5 cm, 2016, MOSER
Softhard, ručně broušené vázy, výška 30,5 cm, 2016, MOSER
Clif, váza, výška 22 cm, akvamarin, beryl, alexandrit, eldor, 2016. MOSER
Clif, váza, výška 22 cm, akvamarin, beryl, alexandrit, eldor, 2016. MOSER
Geometric, ručně broušený tác, limitovaná série 30 ks, 2016, MOSER
Geometric, ručně broušený tác, limitovaná série 30 ks, 2016, MOSER
Geometric, ručně broušený tác, limitovaná série 30 ks, 2016, MOSER
Strom, ručně broušená váza, výška 30 cm, MOSER
Rock, ručně broušený tác, 44 cm/ křišťál, akvamarin, limitovaná série 30 ks, 2016, MOSER
Rock, ručně broušený tác, 44 cm/ křišťál, akvamarin, limitovaná série 30 ks, 2016, MOSER
Fenuše, keramika, 1988
Fenuše, keramika, 1988
Venouš, keramika, 1988
Venouš, keramika, 1988

dsc_5838

Ve Sklárně MOSER

Prof. Milan Knížák:

Dílo ve sbírkách, výběr:

Památník národního písemnictví, Strahov, Praha ČR

Stadtgalerie Stuttgart, Německo

Museum Sprengel, Hannover, Německo

Silverman’s collection, Michigan, USA

Neuberger Museum, N.Y., USA

Sammlung Feelisch, Remscheid, Německo

Sammlung Ruepp, Remscheid, Německo

Fluxeum, Wiesbaden, Německo

Kunstmuseum Bochum, Bochum, Německo

Kunsthalle Hamburg, Německo

Museum am Ostwall, Dortmund, Německo

Museum fur angewandte Kunst, Vídeň, Rakousko

Galerie B. Rejta, Louny, ČR

Museum Checkpoint Charlie, Berlin, Německo

Uměleckoprůmyslové museum, Praha, ČR

Moravská galerie, Brno, ČR

Museum Narodowe, Varšava, Polsko

Sammlung Ludwig, Cáchy, Německo

Tate Gallery, Velká Británie

Národní galerie v Praze, Praha, ČR

Moderna galerija, Lublaň, Slovinsko

Mudima Foundation, Milán, Itálie

MoMA, The Museum of Modern Art, New York, USA

Museet for Samtidskunst (Museum of Contemporary Art), Roskilde, Dánsko

Museum umění, Olomouc, ČR

Trevi Flash Art Museum (Perugia), Itálie

Whitney Museum of American Art, New York, USA

Museum Huelsmann, Bielefeld, Německo

Samostatné výstavy – výběr

1958 – Kulturní a společenské středisko, Mariánské Lázně

1963 – Malostranská beseda, Praha

– Výstava na zdi, Nový Svět, Praha

1964 – Galerie Viola, Praha

1968 – Fluxus West, San Diego, Kalifornie, USA

1970 – Galerie Art Intermedia, Köln, Německo

1972 – Museum am Ostwall, Dortmund, Německo

1976 – Galerie „A”, Amsterdam, Holandsko

1980 – Some documentary, Galerie Ars Viva, Berlin, Německo

– Galerie “A”, Amsterdam, Holandsko

– Galerie Baecker, Bochum, Německo

– Oldenbourgh Kunstverein, Oldenbourgh, Německo

– Museum Helmstedt, Německo

1981 – Výstava v bytě na Moráni (ilegální), Praha

1983 – Neue Gedanken, Galerie Ars viva, Berlin, Německo

– Galerie Gruppe Grün, Bremen, Německo

– Rank Xerox, Hannover, Německo

1984 – Galerie Baecker, Köln, Německo

– Licht und Raum design, Köln, Německo

1985 – Gallery Camomille, Bruxelles, Belgie

1986 – Gallery UXA, Novara, Italie

– Lauter Ganze Hälften, Kunsthalle Hamburg, Německo

– Softhard, Museo Alchimia, Milano, Italie

– OEKBZ, Köln, Německo

1987– Galerie Potocka, Krakow, Polsko

– Liget galerie, Budapest, Maďarsko

– Kleider auf dem Körper gemalt, Sprengel Museum, Hannover, Německo

– Burning mind projects, Galerie Wewerka, Hannover, Německo; Museum Bochum, Německo

– Dokumentace, Kulturní dům Blansko (po 3 dnech zakázaná)

1988 – Návrhy na dostavbu Staroměstské radnice, VHMP, Praha

– Trochu architektury, Kulturní středisko Opatov, Praha

– DAAD Galerie, design, Berlin, Německo

1989 – Documentace, ZSVV, Košice, Slovensko

– Milan Knížák 1953-88, Dům umění města Brna, Brno

– Milan Knížák, Preunschen, Německo

– Arbeiten 63-89, Ed Hundertmark, Köln, Německo

– Galerie La Coupolle, Neu Isenburg, Německo

1990 – Galerie Hlavního města Prahy

– Galerie Beneditka Rejta, Louny

– Galerie 4 (fotografie), Cheb

– Prašná brána, Praha

– Holešovická tržnice, Praha

– Prodomo (design), Wien, Rakousko

– Galerie Baecker, Köln, Německo

– Galerie Hlavního města Bratislavy, Slovensko

1991 – Neo-Knizak, Museo Mudima-Foundation, Milano, Itálie

– Galerie umění, Nové Zámky, Slovensko

– Ghislave Gallery, Paris, Francie

– Galerie Baecker, Köln, Německo

– Fluggefühl, Schloss Solitude, Stuttgart, Německo

1992 – Něco, Galerie U bílého jednorožce, Klatovy, KASS Mariánské Lázně, X-centrum Plzeň, Povážská galerie Žilina, Slovensko

– Das geküste Haus, Ruine der Künste, Berlin, Německo

– UFO-OFU, Galerie MxM, Praha

– North Scholl of Art, Adelaide, Austrálie

– Double compositions, Galerie Gelbe music, Berlin, Německo

– Erotic drawings, Polské kulturní středisko, Praha

– Kašlu na vás chci bejt pták, Museum Olomouc

1993 – Micro hall art Center Literatorium, Edeacht-klein Scharrel, Německo

– Milan Knizak-objekte, skulpturen, Gallerie Traklhaus, Salzburg, Rakousko

– Hrad v hradu, Sovinec

– BMC, Galerie MxM, Praha

1994 – Dialogue, Liebliche Trauma, Reichstag Berlin, Německo

– Zmatené obrazy, AVU Praha

– Obrazy větších formátů, Třinec, Český Těšín

– Bez názvu, Foyer divadla, Kolín

1995 – Stůl jako obraz, obraz jako stůl, Galerie Genia Loci, Praha

1996 – Nový ráj, Výstavní síň Mánes, UMPRUM museum, Praha

– Trosky nového ráje, Galerie Genia Loci, Praha

– Nový ráj, TV klub a haly; Galerie Ranný Architects, Praha

– Nový ráj, design a móda, Galerie moderního umění Hradec Králové

– Nový ráj, Hrad Bítov

– Bez důvodu, Centrum kultur a vzdělávání v Ostravě

1997 – Nejistý pohled, Galerie Caesar, Olomouc

– Skrytá originalita, Galerie Kramář, Praha

– Pokus o konvenci, Galerie Malovaný dům, Třebíč

1998 – Betonové sochy pro exteriér, eden CONCON’ 98, Veletržní palác, Praha

– Van Gogh’s dream and a few sculptures, Damascus, Sýrie

– Prázdniny s vetřelcem, Galerie V. Špály, Praha

1999 – Obrazy-objekty, Galerie Prostějov

2000 – Vzpomínky na vzpomínky, Galerie 761, Ostrava

– Weiche Schatten, Tschechisches Zentrum, Berlin, Německo

– Hommage a Wolf Vostel, Wewerka Galerie Berlin, Německo

– Milan Knížák, Galerie města Blanska, Blansko

– S radostí nikam, Galerie Mánes, Praha

– Dokumentace, České centrum, Moscow, Rusko

– Milan Knížák, Zámek Fryštát-Karviná

2001 – Zaproszenie na wystawe prac Milana Knížáka!, Palac Gorków Muzeum Archeologiczne, Poznan, Polsko

2002 – Milan Knížák, Basilika St. Gereon, Köln, Německo

– Drobnosti, Galerie JCM, Zámek Dobříš

2003 – Slečny z mé hlavy, Výstavní síň Mánes, Praha

– Es ahnelt der Mathematik, Kunstforum beim Rathaus, Hallein, Rakousko

2004 – Milan Knížák, Art Scarpulin, (13.5.-27.5.), Merano, Itálie

– Milan Knížák, Egon Schiele Art Centrum, (září-leden 2005), Č.Krumlov (módní přehlídka 3.12.04, Koncert Apollo)

– Milan Knížák, výbor z díla, Prácheňské muzeum, Písek (5.10.-31.10.2004)

2005 – Jsem i krajinář, Městské muzeum v Nové Pace. Pořádáno v rámci X. ročníku Festivalu Muzika Paka (28.5.-6.5.)

– Milan Knížák, Moravská galerie v Brně (23.6.-9.10.)

– Krajiny, Galerie bří Špillarů, Domažlice (8.9.-31.10.)

– Naruby je nalíc, Městská galerie Špejchar (15.11.-10.12.) Chomutov

2007 – Západočeská galerie Plzeň (6.9.-4.11.), Plzeň

– Výstavní síň Mánes (1.12.-311.12.), Praha

2008 – “Za všechno můžu já”, Vrchlického divadlo, Louny (4..3.-29.4.)

2009 – “Marťan v Ostravě”, Galerie Beseda, Ostrava (18.6.-31.7.)

2010 – “Van Goghův sen”, Muzeum Semily, duben

2011 – Thing/Thought: Fluxus Editions, 1962-1978, MoMA, NY, USA

 

Studium:

-1946-1954 Základní a střední škola – Mariánské Lázně

-1948-1956 Základní hudební škola v Mariánských Lázních (obor klavír, trubka, později v Praze 1 rok studium hry na kytaru)

-1954-1957 11letá Střední škola s maturitou, Planá u Mariánských Lázní

-1957-1958 Vysoká škola pedagogická v Praze (studium nedokončil)

-1958-1959 Přípravka na AVU při Střední výtvarné škole v Praze 10 (studium nedokončil)

1963-1964 Akademie výtvarných umění v Praze (studium nedokončil)

1976-1977 Matematicko-fyzikální fakulta UK v Praze (studium nedokončil)

-1997-1998 Doktorandské studium, AVU v Praze

Učil a přednášel:

– University of Kentucky, Lexington (přednášel), 1969, KY., USA

– UCLA Los Angeles (přednášel), 1969 CA., USA

– HfBK Hamburg (přednášel),1983, Německo

– Profesor International Sommerakademie, 1987, 1990, 1993, 1996, 2003, 2007, Salzburg, Rakousko

Rektor Akademie výtvarných umění v Praze 1990-1997

Profesor Intermediálního ateliéru AVU v Praze od 1990

– Profesor Sommeracademie 1991, Berlin, Německo

– Vitra museum, Workshop 1991,1992, Weil am Rhein, Německo

– Profesor Summerakademie Gomera, Kanárské ostrovy, 1995,1996,1997

– Sommer Workshops (Vitra Desing Museum a Centre Georges Pompidou) 1997, Domaine de Boisbuchet, Francie

– Profesor Ecal école cantonale d’art de Lausanne, 1998, Švýcarsko

– Workshop, Zürich, Švýcarsko

– Rektor ADI (Art & Design Institut), Praha – odešel na vlastní žádost z důvodu neprofesionálního jednání majitele školy

Related Posts

Recent Posts

Designblok 2024 ocenil ty nejlepší

Mezinárodní porota ocenila nejlepší počiny 26. ročníku Designbloku. Grand Prix obdržela sklárna Moser a její umělecký ředitel Jan Plecháč, historicky...

Střešní krytina – lehká, odolná, designová …

Nízká hmotnost, výborná odolnost i nepřeberné designové možnosti… To jsou charakteristiky lehkých plechových krytin SATJAM, které budou k vidění na...

Sklo z Lasvitu pro medailisty

Česká sklářská a designérská společnost Lasvit představuje nové trofeje, které budou uděleny českým medailistům na blížících se letních olympijských hrách...

Designblok navštíví Ron Arad a Patrizia Moroso

Tématem šestadvacátého Designbloku je pro letošní rok MLÁDÍ. A právě k oslavě svěžích myšlenek, nekonečné inspirace, revolučních přístupů k materiálům...

Bound: Nová věž v Tiraně

Věž o padesáti patrech, která se nachází na křižovatce bulváru Dritan Hoxha v západní části Tirany, je navržena tak, aby...

Šperk jako pocta Franzi Kafkovi

Šperkař Hanuš Lamr představuje svůj nejnovější počin – brož Gregor ve tvaru brouka. Unikátní šperk je poctou životu a dílu...

Salone del Mobile 2024 – nová inspirace

Kolotoč akcí, představujících nové trendy v interiérovém designu, se roztáčí bez omezení již druhým rokem. V polovině ledna otevřel brány...

Designblok má nového strategického partnera

Rockaway Capital, investiční skupina Jakuba Havrlanta, spojuje několik let po vstupu do MFF KV a Colours of Ostrava své jméno...