Trend nábytku s pronikavým designem Memphis, který se zrodil v 80. letech minulého století, se vrací. Velmi často je k vidění v digitálním světě, ale stále častěji se objevuje i v interiérech. Jasné barvy a bláznivé tvary: styl Memphis dodává každodenním předmětům živost a rozpoznávací hodnotu.
Skupina Memphis je jedním z nejzvláštnějších úkazů, které se v posledních desetiletích ve světě designu objevily. Vznikla na přelomu let 1980–1981, kdy se kolem italského architekta a designéra Ettora Sottsasse sešlo několik mladých designérů, kteří se chtěli osvobodit od dogmat funkcionalismu a průmyslového designu. První vytvořená kolekce byla vystavena v milánské galerii Arc’74 v září 1981 a stala se mezinárodní senzací. Vyznačovala se křiklavými barvami a divokými vzory: návrhy skupiny Memphis jako by vystoupily přímo ze stránek komiksových knížek a daly vzniknout zcela novému vzhledu, v němž se v šílené směsi prolínala popkultura, reklamní estetika a postmodernismus.
Popud k vytvoření skupiny Memphis vzešel od uznávaného italského architekta a designéra Ettora Sottsasse. Ten v 60. letech začal experimentovat se sochařskými kusy nábytku: na své výtvory vrstvil barevné lamináty a nazýval je totemy. Židle Seggiolina da Pranzo, kterou v roce 1978 navrhl pro Studio Alchimia, je ze vzorovaného laminátu, který se později stal poznávacím znamení skupiny. Sottsassovy návrhy velkých úložných prostor patří mezi nejdůležitější práce sdružení. Kombinuje různorodé prvky, jako jsou pochromovaná nerezová trubka, barevná žárovka a laminované povrchy – celek vytváří kompozici balancující mezi kýčem a elegancí.
Skutečný průlom přišel v roce 1982, kdy si módní guru Karl Lagerfeld nechal svůj byt v Monte Carlu zařídit nejnovějšími kousky nábytku skupiny Memphis. Již tehdy byl název uskupení synonymem určitého glamouru: jako inspirace posloužila písnička Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again Boba Dylana, která hrála na prvním setkání členů v zimě 1980/81.
Pro mnoho mladých designérů se skupina Memphis stala odrazovým můstkem k nastartování kariéry a dosažení mezinárodního úspěchu. Matteo Thun a Michele De Lucchi jsou dosud aktivní na poli mezinárodního průmyslového designu. De Lucchiho židle Riviera z roku 1981 již předjímá pastelové barvy, které designér hojně používal o několik let později v sérii experimentálních domácích spotřebičů navržených pro značku Philips. V roce 1987 se členové uskupení rozešli. Ačkoliv někteří přispěli jen několika návrhy, příběh a vliv skupiny Memphis je i přes její krátký život nepřehlédnutelný.