Horský dům na ultra šikmé ploše

Rodina se dvěma dětmi si chtěla postavit jak rodinný dům a také v bezprostřední blízkosti budovu pro prázdninové byty. Pozemek představoval extrémní výzvu: nejednalo se o stavební parcelu, jak si ji představujeme, ale o prudký svah mezi dvěma příjezdovými komunikacemi. Na délku domu činí výškový rozdíl více než 6 metrů. Zpracováním návrhu pověřila rodina architekta Juri Troye, který již v četných projektech prokázal, jak je možné na obtížně zastavitelných pozemcích dosáhnout nekonvenčního a přesto optimálního řešení.

Ve výšce horní příjezdové komunikace se nachází přízemí (úroveň nula) se vchodem do privátní obytné zóny. Foto VELUX

Ve výšce horní příjezdové komunikace se nachází přízemí (úroveň nula) se vchodem do privátní obytné zóny. Foto VELUX

Na druhé straně poloha nabízí krásný, dech beroucí výhled na okouzlující svět hor. Obec Sulzberg, kde se mladí manželé rozhodli bydlet, se nachází na hřebeni 1041m vysoké stejnojmenné hory. Za jasného dne je odtud možné přehlédnout směrem k jihu celý Bregencký les. Na horizontu je přitom možné vidět horské panorama Vorarlberska. Při pohledu na sever je vidět sousední Německo s jeho Allgäu.

Fasáda z dřevěných šindelů vytváří půvabný, napínavý kontrast k dobovému, skulpturálnímu tvaru budovy. Foto VELUX

Fasáda z dřevěných šindelů vytváří půvabný, napínavý kontrast k dobovému, skulpturálnímu tvaru budovy. Foto VELUX

Architekt vyvinul alternativní koncept řešení. Místo zastavění celého pozemku dvěma samostatnými budovami, které by se pak musely nějakou formou stavebně spojit, sjednotil oba požadavky do jedné stavby určené pro rodinu i prázdninové byty pro hosty. Juri Troy je známý citlivým začleněním svých budov do krajiny. Z výškového rozdílu a dvou příjezdových komunikací učinil z nouze ctnost. Navrhl celkem čtyřpodlažní budovu. Ve výšce horní příjezdové komunikace se nachází přízemí (úroveň nula) se vchodem do privátní obytné zóny rodiny Finkových, která se dělí na dvě nejvyšší úrovně. Schodiště funguje jako centrální jádro domu, kolem něhož jsou uspořádány obytné místnosti.

Na délku domu činí výškový rozdíl více než 6 metrů. Foto VELUX

Na délku domu činí výškový rozdíl více než 6 metrů. Foto VELUX

Dolní příjezdová komunikace tvoří vchod pro prázdninové byty. Privátní obytná zóna rodiny a prázdninové byty jsou tak spojeny – a přesto odděleny. Velikost, tvar střechy a použitý materiál se inspirují vzorem tradičního multifunkčního lesního domu. Zvláště starou farou v Sulzbergu, kde si architekt vypůjčil tvar budovy, střechy, a další proporce. Severovýchodní a jihovýchodní strana se prezentují spíše uzavřeně, díky inteligentnímu projektu jsou však skvěle osvětlené. Fasáda z dřevěných šindelů vytváří půvabný, napínavý kontrast k dobovému, skulpturálnímu tvaru budovy. Velkorysým otevřením západní strany se zde vytvořilo promyšleně silné propojení s přírodou. Velkoplošné zasouvací dveře skýtají neobyčejné výhledy do světa hor a vytvářejí plynulý přechod mezi interiérem a exteriérem.

Velkorysým otevřením západní strany se zde vytvořilo promyšleně silné propojení s přírodou. Foto VELUX

Velkorysým otevřením západní strany se vytvořilo promyšleně silné propojení s přírodou. Foto VELUX

Orientace na denní světlo a silný vztah k exteriéru tvořily od počátku při návrhu budovy zásadní parametry. Bylo jasným cílem, aby všechny pobytové místnosti byly – také za pošmourných dnů – dostatečně zásobeny denním světlem. Architekt Juri Troy zvolil vhodně sladěnou kombinaci promyšleně vsazených, vertikálních okenních prvků a sofistikovaně umístěných střešních oken. Světlo přicházející ze tří světových stran a shora prostupuje do hloubky prostoru. Toto strategické využití zenitového světla (světlo shora, které je ve dnech, kdy je zamračeno, 3 × intenzivnější než postranní světlo) vytváří vysokou kvalitu denního světla, která pokračuje až do přístupové zóny v přízemí.

Architekt se nechal inspirovat zvláště starou farou v Sulzbergu, kde si vypůjčil tvar budovy a střechy. Foto VELUX

Architekt se nechal inspirovat zvláště starou farou v Sulzbergu, kde si vypůjčil tvar budovy a střechy. Foto VELUX

Koncept větrání

Četné úvahy vedly k nekonvenčnímu konceptu větrání: 3 prázdninové byty na úrovni -1 jsou vybaveny mechanickou ventilací obytného prostoru. To zaručuje větrání nezávisle na uživateli a zajištěnou kvalitu vnitřního ovzduší. Pro privátní zónu se Finkovi po dohodě s architektem rozhodli pro přirozené větrání okny podle potřeby. Okna, perfektně uspořádaná pro tento koncept větrání, využívají tzv. „komínového efektu“ a zajišťují tak rychlou a kontrolovanou výměnu vzduchu.

Energie

Pokrytí veškeré spotřeby energie – včetně prázdninových bytů – zajišťují výhradně obnovitelné zdroje energie. Místnosti jsou vytápěny pomocí dálkového tepla z místní výtopny na biomasu v Sulzbergu, z téhož zdroje je zajištěn ohřev části potřeby užitkové vody. Převážná část užitkové vody je ohřívána termálními kolektory o ploše 15 m2. Teplo je rozváděno nízkoteplotním podlahovým systémem. Dodatečně je možné vytápět obytnou zónu kamny.

Materiály a ekologie

Dům je kompletně zhotovený ze dřeva; přednost dostaly materiály a konstrukční detaily, které se osvědčily v drsném alpském klimatu ve výšce 1000 m nad mořem. Základní konstrukce budovy je z masivního dřeva, vnější izolace stěn a střechy tvoří dřevěné izolační desky. Fasáda je odvětrávaná zezadu a obložená štípanými smrkovými šindeli, šikmá střecha je zhotovena stejným způsobem. Obecně byl kladen velký důraz na to, aby se použily výhradně regionálně dostupné materiály, blízké k přírodě a schopné recyklace.

Interiér lesního domu v Sulzbergu: Fotogalerie

V interiéru majitele hraje prim přírodní dřevo. Foto VELUX
V interiéru majitele hraje prim přírodní dřevo. Foto VELUX
Barový ostrůvek s varným centrem odděluje jídelnu od kuchyňské linky. Foto VELUX
Barový ostrůvek s varným centrem odděluje jídelnu od kuchyňské linky. Foto VELUX
Střešní okna VELUX poskytují 3x více světla než vertikální okna. Foto VELUX
Střešní okna VELUX poskytují 3x více světla než vertikální okna. Foto VELUX
Schodiště tvoří páteř domu, obytné místnosti jsou vpravo i vlevo. Foto VELUX
Schodiště tvoří páteř domu, obytné místnosti jsou vpravo i vlevo. Foto VELUX

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

Rezidenční věž Oh! podle Wanderse a Starcka

Dva výrazní designéři Marcel Wanders a Philippe Starck spojili síly nad projektem, nazvaným jednoduše Oh! WANDERS & YOO, QUITO. Konkrétně Marcel...

Nábytek Edra – kapka vášně do vašeho interiéru

Je věrná italské tradici, usiluje o vytvoření smyslného a vášnivého prostředí domova. Stačí jeden jediný solitér značky Edra a místnost...

Betonové šperky ve své nejvybroušenější podobě

Beton, dříve používaný pouze na konstrukce staveb, se stal atraktivním materiálem uplatňovaným v interiérech, při výrobě nábytku, svítidel, ale i šperků. ...

Světlo, hlavní hráč v řadovém domě

Řadové domy v Elsternwicku, okrajové čtvrti Melbourne, nabízejí příjemný život v bezprostřední blízkosti velkoměsta. Přísné stavební zákony, zamezující jakékoliv rozšíření či zvýšení...

Směr Stockholm: Nábytek ve skandinávském stylu

Ve skandinávském interiéru hraje hlavní roli nábytek. Je ze světlého dřeva, ať již v jeho přirozené podobě nebo opatřený bílým nátěrem,...

Skandinávský styl a jeho ikony

Skandinávský styl vznikl v polovině minulého století, je stále oblíbený, ba naopak, v poslední době o něj zájem nebývale roste. Nezbytnou součástí...

Hotel Mondrian v Dauha: Opulentní designová hostina

Blízký východ přitahuje množství movitých klientů. Víc než vody Perského zálivu a poušť v zádech je láká relaxace v tamějších luxusních hotelích...

Interiér cukrárny Myšák upekly české značky

Cukrárna Myšák ve Vodičkově ulici v Praze patřila zkrátka k tomu nejlepšímu, co Praha v první polovině 20. století nabízela. Obnovit...

Koupelnám kralují umyvadla ve tvaru misky

V současné koupelně zažívají největší boom umyvadla určená k položení na desku. Nejsou příliš svázaná rozměry koupelnového nábytku, a díky kompaktním...