„Rád vycházím z českých tradic a jedním ze zásadních inspiračních zdrojů je pro mne kutilství,“ řekl s lehkou nadsázkou Maxim Velčovský k instalaci, která ozdobila vstupní halu pražského výstaviště (Výstaviště Holešovice Praha), které se stalo hlavním stanem Designbloku 2016.
Není to poprvé, kdy designér dal věcem masové produkce nový význam, předměty převáděl do porcelánu nebo skla. Například z gumové holínky udělal odlitek a vznikla glazovaná porcelánová váza. Podle vysvětlení autora, maximálně funkční obuv vytrhl z jejího zapomenutí a zvěčnil ji pomocí porcelánu ve formě vázy. Naprosto totožný tvar se dostává do jiného kontextu, dostává novou funkci.
Působí jako enfant terrible českého designu, tento pocit umocňují jeho porcelánové matrjošky nebo modrotiskový Lenin. To ale nic nemění na tom, že jeho přístup k práci designéra je víc než seriózní. Po absolutoriu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (ateliér keramiky a porcelánu) si mohl vybrat, jestli chce být stejně jako jeho otec Josef Velčovský malířem a vystavovat v galeriích nebo se stát designérem na volné noze. Zvolil si designérství, masovou výrobu a věčnou nejistotu. Prý aby nebyl izolován od zbytku kultury.
V roce 2002 založil Maxim Velčovský spolu s Jakubem Berdychem firmu Qubus Design studio, která prodává většinu jeho prací. V malém pražském obchůdku nakupují většinou cizinci. V Čechách se podle jeho slov design pořád ještě nebere vážně, spíš výjimečně: když má někdo narozeniny, koupí se nějaký “design” jako sváteční věc, zatímco ve většině západního světa se stal design součástí každodenního života.
Dvanáct let po ukončení vysokoškolských studií se Maxim Velčovský stal Designérem roku 2007. Akademie Designu ČR mu prestižní cenu udělila za originální a objevné instalace Křehký a Cappellini představené na Designbloku 07, za umělecké vedení a vzkříšení UP závodů, za knihovnu Fabrika pro UP závody, za kolekci váz Catastrophe a za nápaditý interiér obchodu Kebab v Praze. Maxim Velčovský je osobnost, která se nebojí experimentovat a stavět se proti masové ignoraci umění v Čechách. Jeho stále nové metamorfózy překvapují svým obsahem, zároveň vnášejí novou estetiku do lidských příbytků.
Text: Alena Kodlová, Foto: Designblok a archiv autorky
Design Maxim Velčovský: Fotogalerie
Jak šly roky Maxima Velčovského:
Narodil se 17. září 1976 v Praze
1991-1995 studium SUPŠ v Uherském Hradišti
1995-2002 studium VŠUP v Praze, ateliér keramiky a porcelánu
1999 stáž na Glasgow School of Arts
2002 spoluzakladatel Qubus Design studio v Praze
2007 kreativní ředitel obnovené značky UP Závody
Ocenění
2009 Světelná instalace Skleněná města pro Lobmeyr ve Vídni byla časopisem Wallpaper vyhlášena jako Best commission of the year
2008 Výroční cena Akademie Designu ČR Czech Grand Design – Designér roku 2007
2007 zařazen Marcusem Fairsem do publikace Twenty-First Century Design
2006 objevil se na titulu britského časopisu Icon