Lukáš Jabůrek pro Moser aneb Sklo nabízí příběh

Podle vzhledu byste ho nejspíše zařadili mezi hvězdy world music. Ale od prvních okamžiků setkání s ním cítíte jeho maximální soustředěnost na práci, což zároveň nevylučuje vstřícné a otevřené jednání.

 

Spolu s Milanem Knížákem. Foto MOSER

Spolu s Milanem Knížákem. Foto MOSER

Originální práce Lukáše Jabůrka, mladého talentovaného výtvarníka, který působí jako umělecký ředitel sklárny Moser, jsou příkladem toho, jak renomovanému výrobci může nový svěží vítr v plachtách designu pomáhat prosazovat se výrazněji na tuzemském trhu i v zahraničí. A naopak, spolehlivé zázemí proslulé sklárny umožňuje talentovanému umělci vytvářet moderní díla, která se líbí.

 

Vázy a mísy Carrara, 2016. MOSER
Vázy a mísy Carrara, kombinace broušeného křišťálového skla a mramoru, 2016. MOSER

Bylo od počátku jasné, že se stanete sklářským výtvarníkem?

Tak to bylo to poslední, co bylo jasné. Chtěl jsem být architektem, ale protože mi matematika moc nešla, zkoušel jsem se přihlásit na uměleckou školu a jít na to oklikou. Až po nástupu na střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Novém Boru jsem objevil práci se sklem.

Napadlo vás někdy pracovat s jiným materiálem než je sklo?

Pracoval jsem se dřevem a kovem, ale sklo je pro mě nejkrásnější materiál. Má vždy něco navíc, co vás na konci práce odmění a tím je jeho optika – transparentnost hmoty, čistota materiálu, příběh. Můžete si hrát s barevnými přechody, strukturou dekorů, brusu, optickými efekty. Využijete tak maximálně všechny vlastnosti křišťálu a světla, dokonalé propojení. To znamená vždycky něco navíc, co vás na konci práce odmění. Vlastnosti, které kámen ani dřevo, nemají.

Moser vládne jedinečnou alchymií barvení skla. Kdy se vám podařilo proniknout do tajemství této technologie? A jak ovlivnila vaši tvorbu?

Moserovská barevná škála skloviny je opravdu unikátní a velmi pestrá, skýtá ohromnou paletu možností, čehož se snažím maximálně využívat, ale těch variant je tolik, že je stále co objevovat a kombinovat. Nevadí mi, když se cítím někdy více (a lépe) jako řemeslník než designér.

V Holandsku jste studoval tavení skla, návrhy a realizace uměleckého broušeného skla, ve Francii broušení skla. Můžete porovnat úroveň řemesla u nás a v zahraničí? V čem se liší přístup k tomuto unikátnímu druhu umělecké činnosti?

Kvalitní řemeslná ruční práce je to jediné, co nás v současnosti odlišuje od ostatních zahraničních skláren a udržuje světové renomé. Dává vám to více možností. Zatímco známé francouzské sklárny využívají většinou poloautomatickou výrobu a lisy. U nás pracují mistři, kteří mají celoživotní zkušenosti a jedinečný talent a díky nim jsou uznáváni a zváni na různá sympozia a workshopy po celém světě. Jsem rád, že i mezi mladší generací se dnes najdou mistři svého řemesla, kteří ctí sklářské tradice a kvalitu.

Patříte k výtvarníkům, kteří svůj návrh dokážou realizovat v praxi. Není to svazující, když dopředu znáte limity materiálu, se kterým pracujete?

Jediné omezení je fyzická náročnost, protože 50 kg skla prostě na píšťale neunesete. Při výrobě vázy Hruška má sklář na píšťale 25 kg a brusič je pak odbrušuje na konečných 15 kg. Za to je vám pak odměnou masivní briliant s ostře broušenými hranami a výraznými odstíny. V interiéru určitě nikde nezanikne, naopak je krásně výrazná.

Která z dalších technik vás inspiruje ve vaší tvorbě?

Jsem brusič skla, největší inspirací je práce samotná, když mám masivní kus skla v ruce a sochám z něj určitý tvar. Odkrývá vám to další možnosti, postupy, nutí přemýšlet, jak to příště udělat jinak nebo lépe. Člověk tak do toho více pronikne a sám si odzkouší své představy. Možná proto, že se k broušení dostávám čím dál méně, více pak práci vnímám a prožívám ji.

Původně jste chtěl být architektem, to znamená, že máte cit pro harmonické uspořádání prostoru. Co všechno z vašeho okolí má vliv na vaši tvorbu?

Architektura se mi vždy líbila, protože vám dává několik pohledů na svět. Zvenku, zevnitř, ze shora. I rodinné bydlení jsme vybírali podle výhledu z oken, protože se pak cítíme lépe uvnitř. Vždy mě na architektuře fascinovala promyšlenost, přesnost, názor, umění, které se dá krásně touto formou vyjádřit a utváří vám prostor kolem sebe a pak i inspiraci pro tvorbu a život.

V roce 2012 jste byl v rámci Czech Grand Design nominován na Designéra roku 2012, o rok později jste se stal vítězem Ceny veřejnosti Czech Grand Design 2012 za design váz Hruška a Kolorit. Chtěl byste si tento pocit někdy zopakovat?

Asi bych lhal, že bych si nechtěl tento pocit někdy zopakovat. Ocenění si velmi vážím, protože hlasovala veřejnost a její názor je pro mě důležitý. Funguje jako potřebná zpětná vazba. Tou další je samozřejmě prodejnost, ta určuje úspěšnost díla. O to víc si ocenění vážím, protože vyšlo oboje.

Na čem právě teď pracujete, můžete prozradit, co obsahuje váš skicák nebo jaký váš návrh se právě realizuje ve sklárně?

Celý rok intenzivně pracujeme na nové kolekci pro rok 2017 k 160letému výročí založení sklárny. Kolekce bude rozsáhlá, přibližně kolem sta nových děl plus jedno velké překvapení. K vidění tak budou úspěšné historické předlohy, současný design renomovaných výtvarníků a designérů i unikátní mistrovské rytiny na motivy obrazů světových malířů.

Lukáš Jabůrek pro MOSER: Fotogalerie

 

 

Váza Most, 2015. MOSER
Váza Most, 2015. MOSER
Z kolekce Stones, 2015. MOSER
Z kolekce Stones, broušená váza, 2015. MOSER
Z kolekce Stones, 2015. MOSER
Z kolekce Stones, broušená mísa, 2015. MOSER
Z kolekce Bonbon, 2014. MOSER
Z kolekce Bonbon, 2014. MOSER
Mísa Bubbles, 2012. MOSER
Mísa Bubbles, 2012. MOSER

 

Kolekce Sweet, 2014. MOSER
Kolekce Sweet, 2014. MOSER

 

Lukáš Jabůrek s oceněnou vázou Hruška, Czech Grand Design, Cena veřejnosti 2012. MOSER
Lukáš Jabůrek s oceněnou vázou Hruška, Czech Grand Design, Cena veřejnosti 2012. MOSER

Lukáš Jabůrek,

designér, v současnosti umělecký ředitel sklárny Moser, kurátor Moser Art Gallery Praha

Narozen: 15. března 1983, Chomutov

Vzdělání:

1998 – 2002 SUPŠ sklářská Nový Bor (broušení skla)

2002 – 2003 ZČU Plzeň – PF (výtvarná výchova, německý jazyk)

2003 – 2006 VOŠ sklářská Nový Bor (umělecké zpracování skla)

 

Stáže, výběr:

2002 – 2007 Nizozemí (Glas Centrum Leerdam), tavení skla, návrhy a realizace uměleckého broušeného skla

2005 Francie (Les Cristalleries de Saint Louis), sklárna Saint Louis, broušení skla

2012 Irsko, Dublin, Waterford, spolupráce se sklářskou výtvarnicí Róisín de Buitlear a National College of Art and Design Dublin + studio Kite Design Waterford

 

Realizace, výběr:

2009 – Návrh a výroba broušeného a lepeného kříže, dar pro papeže Benedikta XVI. k návštěvě ČR od Úřadu Vlády – předával Jan Fišer (výrobci Moser Karlovy Vary a Družstvo Granát Turnov)

2010 – Návrh a výroba broušeného a rytého bloku ve tvaru bible s rytým motivem chrámu sv. Víta, dar pro papeže Benedikta XVI. od Karla Schwarzenberga, předával český arcibiskup Dominik Duka při návštěvě Vatikánu

2013 – Návrh a realizace skleněné fontány a rozcestníku na nově vzniklém náměstí Ludwiga Mosera ve sklárně Moser v Karlových Varech

2013 – Skleněná panenka, broušená plastika pro benefiční aukci UNICEF (Adoptuj panenku, zachráníš dítě).

 

Samostatné výstavy:

2003 – Kostel sv. Ignáce Chomutov

2005 – Městská galerie Špejchar – sklep, Chomutov

2007 – Hotel Leonardo, Praha (instalace v interiéru)

2007 – Galerie Gambit, Praha

2008 – Městská galerie Špejchar, Chomutov

2009 – Sun Gallery Spa Resort Sanssouci, Karlovy Vary

2014 – Moser Art Gallery Praha, Mezi uměním a řemeslem

2015 – Galerie Nova Bratislava, Slovensko, Lukáš Jabůrek

 

Ocenění, výběr:

2012 – Design Plus, křišťálová váza Ikebanos (L. Jabůrek pro Moser) byla vybrána odbornou komisí ceny Design Plus na veletrhu Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem v Německu mezi Trends 2012

2012 – Gletscherprise Glaskunstpreis 2012, Landshut, Německo, 1. cena za návrh lahvičky na šňupavý tabák pro Pöschl Tabak

2012 – Czech Grand Design, nominace od Akademie designu ČR na cenu Designér roku

2013 – Czech Grand Design, vítěz v kategorii Cena veřejnosti 2012 za vázy Hruška a Kolorit

2014 – European Glass Experience, finalista soutěže za projekt skleněné fontány

Related Posts

Recent Posts

Designblok 2024 ocenil ty nejlepší

Mezinárodní porota ocenila nejlepší počiny 26. ročníku Designbloku. Grand Prix obdržela sklárna Moser a její umělecký ředitel Jan Plecháč, historicky...

Střešní krytina – lehká, odolná, designová …

Nízká hmotnost, výborná odolnost i nepřeberné designové možnosti… To jsou charakteristiky lehkých plechových krytin SATJAM, které budou k vidění na...

Sklo z Lasvitu pro medailisty

Česká sklářská a designérská společnost Lasvit představuje nové trofeje, které budou uděleny českým medailistům na blížících se letních olympijských hrách...

Designblok navštíví Ron Arad a Patrizia Moroso

Tématem šestadvacátého Designbloku je pro letošní rok MLÁDÍ. A právě k oslavě svěžích myšlenek, nekonečné inspirace, revolučních přístupů k materiálům...

Bound: Nová věž v Tiraně

Věž o padesáti patrech, která se nachází na křižovatce bulváru Dritan Hoxha v západní části Tirany, je navržena tak, aby...

Šperk jako pocta Franzi Kafkovi

Šperkař Hanuš Lamr představuje svůj nejnovější počin – brož Gregor ve tvaru brouka. Unikátní šperk je poctou životu a dílu...

Salone del Mobile 2024 – nová inspirace

Kolotoč akcí, představujících nové trendy v interiérovém designu, se roztáčí bez omezení již druhým rokem. V polovině ledna otevřel brány...

Designblok má nového strategického partnera

Rockaway Capital, investiční skupina Jakuba Havrlanta, spojuje několik let po vstupu do MFF KV a Colours of Ostrava své jméno...