Kde máme v dnešní době kancelář? V chytrém telefonu a tabletu? Lidé pracují tam, kde právě jsou. Doma, v hotelu, na letišti nebo ve vlaku. Sdílejí práci, pracoviště, dokonce i bydlení. Z veřejného prostoru se postupně stává jedno velké pracoviště.
A přesto kanceláře nezmizí. Potřeba mezilidských kontaktů neklesá a s nástupem virtuálních aplikací je dokonce na vzestupu. Nejúspěšnější společnosti si staví vlastní areály včetně bytů pro své zaměstnance a pokračují tak v tradici setkávání na jediném místě. Komplexy budov slouží jako zmenšená města se širokou nabídkou zboží, služeb a vybavení v bezprostřední blízkosti pracoviště. Podoba interiéru je důležitou součástí firemní identity. Zaměstnavatelé se obloukem se vracejí k vytváření pocitu útulnosti, který poskytuje domácí pracovna.
Designéři Edward Barber a Jay Osgerby přicházejí s projektem Soft Work. Uplatnili v něm odborné poznatky načerpané ze soukromých interiérů, kanceláří i veřejného prostoru. Jde o systém, který obrací zažitý stereotyp – židle nejsou umístěny okolo stolů, naopak stoly jsou rozmístěné okolo pohodlných pohovek a sofa. Designéři v tom vidí budoucí trend. “Pracovny se vyvíjejí stejným směrem jako obývací pokoje – jejich archetyp postupně mizí. Pozvolna a pomalu končí doba stolů. S mobilními technologiemi potřebujete prostor k neformálnímu, pohodlnému sezení. To je naší hlavní myšlenkou,” vysvětlili Barber & Orgerby. Tato radikální změna vychází ze současné situace, kdy z veřejných prostor se stávají prostory pracovní a naopak.
Rakouský designér Kai Stania na tento trend navazuje posunem od klasických kancelářských židlí směrem k měkkému sezení (soft seating). „Došli jsme k bodu, kdy je v kancelářích měkké sezení mnohem důležitější než pracovní stůl. Představte si kancelář, ve které bude právě pouze soft seating a už nebudete potřebovat žádný pracovní stůl. Myslím, že sezení je určitou formou socializace. Tím že se posadíte, dáváte najevo, že v rozhovoru zůstanete a máte chuť komunikovat. Proto je výběr správné židle k sezení tolik důležitý,“ vysvětluje Kai Stania, jenž se zaměřuje na produktový design, módní doplňky i nábytek.