Designblok 2016 přes dokonalou prezentaci a skvělé entrée ve střední hale Průmyslového paláce na Výstavišti Praha Holešovice nepřinesl nic nového. Naději, že se v tuzemském designu blýská na lepší časy, signalizovalo Openstudio, kde se prezentovali absolventi vysokých uměleckých škol.
Střední hala Průmyslového paláce – to nejlepší, co letos Designblok nabídl.
Superstudio v pravé části paláce dalo prostor tuzemským a zahraničním výrobcům. Působilo nesourodě až zmatečně. Nabídka čalouněného nábytku, svítidel, plastových ikonických židlí, sanitární keramiky, instalace Nespresso, kterou představovala sice fascinující, ale v kontextu s ostatními vystavenými produkty indiferentní hromada kávy, nemohly působit jako inspirativní celek. Od tohoto nesouladu odděleni výškou galerie se představili zahraniční účastníci Designbloku, japonský designér Arihiro Miyake a francouzský inovátor Francois Azambourg. Jejich komentáře k úrovni nabídky současného českého designu byly zdrženlivé. Tomu odpovídají i udělené ceny, jejichž držitelé nepřinášejí nic, co by zatřáslo světem designu. Výjimku tvoří cena za nejlepší kolekci svítidel pro značku BOMMA za soupravy SOAP, design Ota Svoboda, Phenomena, ve které autoři ze studia Dechem dokonale spojují tradiční zpracování skla s novými designovými trendy. Jedinou zářivou hvězdou zůstává absolutní vítěz Designbloku 2016 Maxim Velčovský, který svůj talent dokáže uplatnit s nadhledem a lehkostí. Jeho svítidla Slunečnice ve vstupní hale Průmyslového paláce vytvořily jedinečnou atmosféru pro relaxující návštěvníky ve stylové kavárně nebo u různých sportovních atrakcí, které umocňovaly pohodu tohoto prostoru.
Hlavní cena Designbloku: Maxim Velčovský, objekty Slunečnice, lustr Memento Mori v Art House, okno pro Janošík Okna Dveře i celkovou prezentaci showroomu Lasvit
Openstudio v levé části areálu přineslo naději, že mladí tuzemští designéři mají našlápnuto překročit hranice české kotliny. Potvrdil to třetí ročník soutěže evropských diplomových prací Designblok Diploma Selection, ve které porovnali své síly s diplomanty z ostatních evropských zemí. Z dvaceti čtyř vystavujících v oboru produktový design bylo čtrnáct z České republiky. Mezinárodní porota nakonec určila jako vítězný projekt Plastic! Vlasty Kubušové a Vereny Michels (Universität der Künste Berlin), které se zaměřily na možnosti obnovitelných zdrojů a vyrobily kolekci brýlí z bioplastu. Jako nejlepší česká diplomová práce byl zvolen návrh lavičky pro veřejný prostor Eduarda Herrmanna z pražské UMPRUM.
Maxim Velčovský: Prezentace firmy Lasvit v Lapidariu
Málokterý z vystavujících mladých designérů ale měl to štěstí, aby mohl představit svou diplomovou práci už realizovanou ve špičkovém designovém studiu jako hotový produkt připravený k prodeji. Linda Vránová z ČVUT Praha prezentovala kolekci svítidel, kterou realizovala v Bejvl Design Studiu. Její souprava svítidel obsahově i formou naplňuje název The Birth of Light (Zrození světla). Snad tento název signalizuje i nástup nové generace úspěšných designérů.
Birth of Light by Linda Vranova for Bejvl Design Studio
Vítězové Cen Designbloku 2016: Fotogalerie