Vitra Design Museum uvádí první velkou retrospektivu věnovanou designérovi, tvůrci a aktivistovi Victoru J. Papanekovi, který patří k nejvlivnějším průkopníkům sociálního a ekologického designu minulého století. Jeho zásadní dílo Design for the Real World je nejčtenější knihou, jaká kdy o designu vyšla. Výstava se koná do 10. března 2019.
Papanek se ve své knize přimlouvá za inkluzi, sociální spravedlnost a udržitelnost – všechna tato témata jsou nanejvýš aktuální i v současném designu. Výstava zahrnuje cenné exponáty, například Papanekovy kresby, objekty, filmy, rukopisy a grafiky. Některé z nich jsou vystaveny vůbec poprvé. Doplňuje je tvorba Papanekových současníků od 60. do 80. let, včetně George Nelsona, Richarda Buckminstera Fullera, Marshalla McLuhana a radikální designérské iniciativy Global Tools. Návštěvníci si rovněž mohou prohlédnout návrhy jeho studentů, například od Susanne Koefoed, která v roce 1968 navrhla vůbec první symbol pro vozíčkáře.
Victor Papanek (1923–1998) uprchl v roce 1939 před nacistickými perzekucemi z Rakouska do Spojených států. Zpočátku se věnoval průmyslovému designu, ale později začal kritizovat konzumní způsob život. Tento postoj je patrný i v jeho návrzích, jako jsou například televize a rádia pro africké země, elektrická vozítka, objekt Fingermajig, který měl stimulovat hmat, a série Living Cubes – nábytek, který si měli smontovat sami uživatelé tak, aby odpovídal jejich potřebám. Největší vliv ovšem mělo Papanekovo psané dílo. Stal se propagátorem nového kritického chápání designu, přednášel na univerzitách po celém světě.