Málokterý kus nábytku lépe symbolizuje svět designu 20. století jako ikonická židle od Charlese a Ray Eamesových. Eames Fiberglass byla od svého návrhu v roce 1950 neustále zdokonalována s ohledem na náročnou výrobu i měnící se požadavky. Materiál se v 90. letech změnil na polypropylen a původní varianta se přestala vyrábět. Až do letošního roku, kdy Vitra na Salone del Mobile představila původní židli ze sklolaminátu a v barvách, které pro ni původně navrhla Ray Eamesová.
Sedmdesát let jedné židle
Charles a Ray Eamesovi ve 40. letech minulého století toužili vyrobit židli, která by měla sedák z jednoho kusu a zároveň byla pohodlná a perfektně kopírovala siluetu lidského těla. Po prvních pokusech s překližkou i lisovanou ocelí objevili směs umělé pryskyřice a skleněných vláken, která se do té doby používala při výrobě radarových kupolí a letadel. Pryskyřice byla tvarovatelná, pevná a zároveň vhodná pro průmyslovou výrobu. Tak vznikla Fiberglass Chair, pohodlná a na dotek příjemná židle, která se zbavila rozdělení sedací a opěrné části, což bylo ve své době revolucí. „Židle si okamžitě získala na popularitě, mnoha lidem odhalila úplně nový druh krásy. A já v ní vidím i to, že Charles a Ray byli geniální designéři, protože se jedná o moderní židli z moderního materiálu, jejíž tvar přitom vychází v podstatě z nutnosti, jako by existoval odjakživa,“ říká Demetrios Eames, vnuk slavné dvojice. Kromě Eames Fiberglass zůstávají v nabídce i Eames Plastic Chairs s polypropylenovým sedákem. Od roku 1957 vyrábí pro Evropu a Střední východ ikonické kusy manželů Eamesů švýcarská značka Vitra.
Fiberglass Chair, Plastic Chair: Fotogalerie