Skandinávský styl a jeho ikony

Skandinávský styl vznikl v polovině minulého století, je stále oblíbený, ba naopak, v poslední době o něj zájem nebývale roste. Nezbytnou součástí každého severského bytu jsou ikonické kousky mistrů, kteří stáli u zrodu tohoto nadčasového proudu v interiérové tvorbě.

 

Egg, křeslo s příznačným názvem připomíná tvar vejce. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST

Skandinávský design se stal pojmem zhruba v polovině minulého století díky putovní výstavě se stejnojmenným názvem, představující styl bydlení ve Skandinávii. Tato výstava se setkala s velkým ohlasem také díky návrhům a realizacím v té době působících designérů. Nábytek a doplňky pro svou nadčasovost přetrvávají v původní či lehce pozměněné podobě dodnes. Při této příležitosti je třeba zmínit práci dánského designéra Arna Jacobsena, jehož židle a křesílka nechybějí snad v žádném skandinávském interiéru. Jejich poetické názvy Swan, Ant, Drop, Egg  (labuť, mravenec, kapka, vejce) jednoznačně odkazují k přírodě jako zdroji inspirace. Z motivů přírody se inspiroval i další tvůrce, Fin Alvar Aalto, se svým nábytkem z ohýbané překližky či skleněnými vázami, které svými vlnitými tvary připomínají finská jezera. Organické tvary inspirovaly i dalšího Fina Eera Aarnia, autora židlí a stolů Tulip. S jeho nástupem se objevuje v designu nový materiál – plast. Ten využívá ve své tvorbě také Dán Verner Panton, jehož židle S je jedním z nejznámějších a nejpoužívanějších ikonických kousků.

Ikony skandinávského stylu: Fotogalerie

Swan, půvabné křesílko evokující křídla labutě. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen. STOCKIST
Ant, subtilní židli tvoří ohýbaná ořechová překližka a kovová podnož. Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST
Tulip, židle a stůl od Eera Saarinena kombinuje lakovaný hliník s polyuretanem. Knoll/ DESIGNPROPAGANDA
DSW Chair – jedna z nejužívanější jídelních židlí ve Skandinávii. Design Charles Eames. VITRA
Panton Chair Vernera Pantona zahájila novou éru vstřikovaného plastového nábytku. VITRA
LCW – Lounge Chair, materiál ohýbaná překližka. Design Charles a Ray Eames, VITRA
DKR – jídelní židle kombinující drátěnou skořepinu s ocelovou základnou. Design Ch.a R. Eames. VITRA

 

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

Vánoce ve skandinávském stylu

Sváteční období je plné příprav a očekávání. Ale každý přistupuje k nejoblíbenějším svátkům v roce jinak. Pro jednoho Vánoce znamenají...

Audiosestava vyrobená z písku

České designové studio Deeptime představuje jako první na světě komerčně dostupnou audio sestavu vyrobenou z písku. Unikátní limitovaný set reproduktorů...

Katerina Reich: Šperky s vizí budoucnosti

Od střední umělecké školy po bakalářské studium se Katerina Reich věnovala uměleckému zpracování a designu keramiky. Až přestup do ateliéru...

Reprosoustava Virtuoso s ozvučnicemi z betonu

Po více než pěti letech vývoje a desítkách ověřovacích prototypů představuje Gravelli novou řadu produktů z oblasti špičkové domácí audio...

Ken Schluchtmann: Architektura a krajina v Norsku

Na norské ambasádě v Berlíně je zpřístupněna výstava představující výběr fotografií Kena Schluchtmanna, zachycující interakci současné architektury a norské krajiny....

Dům pro básnířku a její kočky

Popartová barevnost, původní dřevěné prvky a množství světla proměnily starší řadový dům v rezidenční čtvrti Windsor Terrace v Brooklynu. Majitelé,...

Dětské pokoje v novém stylu

Interiéry se za poslední desetiletí proměnily k nepoznání. Společenský prostor vtáhl kuchyni do centra dění, koupelna se stala relaxační zónou....

Vila ve stylu Bauhausu

K radikální změně domu, který dispozičně zcela nevyhovoval a i stylově dávno vyšel z módy, se rozhodli dva mladí lidé...