Skandinávský styl a jeho ikony

Skandinávský styl vznikl v polovině minulého století, je stále oblíbený, ba naopak, v poslední době o něj zájem nebývale roste. Nezbytnou součástí každého severského bytu jsou ikonické kousky mistrů, kteří stáli u zrodu tohoto nadčasového proudu v interiérové tvorbě.

 

Egg, křeslo s příznačným názvem připomíná tvar vejce. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST

Skandinávský design se stal pojmem zhruba v polovině minulého století díky putovní výstavě se stejnojmenným názvem, představující styl bydlení ve Skandinávii. Tato výstava se setkala s velkým ohlasem také díky návrhům a realizacím v té době působících designérů. Nábytek a doplňky pro svou nadčasovost přetrvávají v původní či lehce pozměněné podobě dodnes. Při této příležitosti je třeba zmínit práci dánského designéra Arna Jacobsena, jehož židle a křesílka nechybějí snad v žádném skandinávském interiéru. Jejich poetické názvy Swan, Ant, Drop, Egg  (labuť, mravenec, kapka, vejce) jednoznačně odkazují k přírodě jako zdroji inspirace. Z motivů přírody se inspiroval i další tvůrce, Fin Alvar Aalto, se svým nábytkem z ohýbané překližky či skleněnými vázami, které svými vlnitými tvary připomínají finská jezera. Organické tvary inspirovaly i dalšího Fina Eera Aarnia, autora židlí a stolů Tulip. S jeho nástupem se objevuje v designu nový materiál – plast. Ten využívá ve své tvorbě také Dán Verner Panton, jehož židle S je jedním z nejznámějších a nejpoužívanějších ikonických kousků.

Ikony skandinávského stylu: Fotogalerie

Swan, půvabné křesílko evokující křídla labutě. Design Arne Jacobsen pro Fritz Hansen. STOCKIST
Ant, subtilní židli tvoří ohýbaná ořechová překližka a kovová podnož. Arne Jacobsen pro Fritz Hansen, STOCKIST
Tulip, židle a stůl od Eera Saarinena kombinuje lakovaný hliník s polyuretanem. Knoll/ DESIGNPROPAGANDA
DSW Chair – jedna z nejužívanější jídelních židlí ve Skandinávii. Design Charles Eames. VITRA
Panton Chair Vernera Pantona zahájila novou éru vstřikovaného plastového nábytku. VITRA
LCW – Lounge Chair, materiál ohýbaná překližka. Design Charles a Ray Eames, VITRA
DKR – jídelní židle kombinující drátěnou skořepinu s ocelovou základnou. Design Ch.a R. Eames. VITRA

 

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

Diploma Selection: Světýlko na konci tunelu

Jednou z nejzajímavějších sekcí Designbloku je výstava, na které se představují designérské naděje. Mají tuzemští designéři na to, aby uspěli v zahraniční...

TON v Kortrijku představí novou kolekci Valencia

Na 26. ročníku Biennale Interieur v belgickém Kortrijku se poprvé představí také značka TON. Kromě hlavní novinky tohoto roku, lounge...

Designblok 2018: Hlavním hostem bude Jaime Hayon!

  Patří k hvězdám mezinárodní designové scény a je jedním z nejvlivnějších návrhářů posledních let. Designér s originálním rukopisem, ovlivněným tvorbou slavných Katalánců,...

Londýn zdobí Hlava nad vodou

Jako součást Londýnského designového festivalu se konala jedna z mnoha akcí -  Designjunctin (20. – 23. září). Letos na jižním...

Singapurské letiště Changi nabízí novou dimenzi cestování

Již šestým rokem cestující označují singapurské letiště Changi jako nejlepší na světě, a to nechce zůstat této pověsti nic dlužno....

Horská rezidence Black Lodge

Chladné počasí a moderní prosklené fasádní konstrukce se díky nejnovější technologii vysoce izolačních rámů s trojitým zasklením již vzájemně nevylučují....

Obrazy Martina Němce v RockOpeře

Martin Němec představí svou tvorbu v prostorách RockOpery v Praze. Jeho záběr na kulturním poli je pozoruhodný. Založil skupinu Precedens, pro kterou...

Zbouraný Hotel Praha in memoriam v Londýně

Výstava a instalace nazvaná HOTEL PRAHA představí příběh vlajkové lodi architektury pozdní éry socialismu na Londýnském designovém festivalu (London Design...