Maxim Velčovský: Design pro každý den

„Rád vycházím z českých tradic a jedním ze zásadních inspiračních zdrojů je pro mne kutilství,“ řekl s lehkou nadsázkou Maxim Velčovský k instalaci, která ozdobila vstupní halu pražského výstaviště (Výstaviště Holešovice Praha), které se stalo hlavním stanem Designbloku 2016.

 

Váza Catastrophe - Výroční cena Akademie Designu ČR Czech Grand Design - Designér roku 2007. QUBUS Design studio
Váza Catastrophe – Maxim Velčovský – Designér roku 2007. QUBUS Design studio

Není to poprvé, kdy designér dal věcem masové produkce nový význam, předměty převáděl do porcelánu nebo skla. Například z gumové holínky udělal odlitek a vznikla glazovaná porcelánová váza. Podle vysvětlení autora, maximálně funkční obuv vytrhl z jejího zapomenutí a zvěčnil ji pomocí porcelánu ve formě vázy. Naprosto totožný tvar se dostává do jiného kontextu, dostává novou funkci.

 

Designová svítidla a skleněné panely Frozen, kterými Lasvit vybavil hlavní bar před Českým pavilonem na Expo Milano 2015. LASVIT
Designová svítidla a skleněné panely Frozen, hlavní bar před Českým pavilonem na Expo Milano 2015. M.V. pro LASVIT

Působí jako enfant terrible českého designu, tento pocit umocňují jeho porcelánové matrjošky nebo modrotiskový Lenin. To ale nic nemění na tom, že jeho přístup k práci designéra je víc než seriózní. Po absolutoriu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (ateliér keramiky a porcelánu) si mohl vybrat, jestli chce být stejně jako jeho otec Josef Velčovský malířem a vystavovat v galeriích nebo se stát designérem na volné noze. Zvolil si designérství, masovou výrobu a věčnou nejistotu. Prý aby nebyl izolován od zbytku kultury.

V roce 2002 založil Maxim Velčovský spolu s Jakubem Berdychem firmu Qubus Design studio, která prodává většinu jeho prací. V malém pražském obchůdku nakupují většinou cizinci. V Čechách se podle jeho slov design pořád ještě nebere vážně, spíš výjimečně: když má někdo narozeniny, koupí se nějaký “design” jako sváteční věc, zatímco ve většině západního světa se stal design součástí každodenního života.

Dvanáct let po ukončení vysokoškolských studií se Maxim Velčovský stal Designérem roku 2007. Akademie Designu ČR mu prestižní cenu udělila za originální a objevné instalace Křehký a Cappellini představené na Designbloku 07, za umělecké vedení a vzkříšení UP závodů, za knihovnu Fabrika pro UP závody, za kolekci váz Catastrophe a za nápaditý interiér obchodu Kebab v Praze. Maxim Velčovský je osobnost, která se nebojí experimentovat a stavět se proti masové ignoraci umění v Čechách. Jeho stále nové metamorfózy překvapují svým obsahem, zároveň vnášejí novou estetiku do lidských příbytků.

Text: Alena Kodlová, Foto: Designblok a archiv autorky

Design Maxim Velčovský: Fotogalerie

Lustr jako umělý déšť, Maxim Velčovský rozzářil Český pavilon na Expo Milano 2015. LASVIT
Lustr jako umělý déšť, Maxim Velčovský rozzářil Český pavilon na Expo Milano 2015. LASVIT
Waterproof – autor dává běžným věcem masové produkce nový význam.  Design Maxim Velčovský 2001,QUBUS Design studio
Waterproof – autor dává běžným věcem nový význam. Design Maxim Velčovský 2001,QUBUS Design studio
Svícen Lucifer, rozměr je 6 x 20 x 17 cm. Design Maxim Velčovský 2006. QUBUS Design studio
Svícen Lucifer, rozměr je 6 x 20 x 17 cm. Design Maxim Velčovský 2006. QUBUS Design studio
Kabinet příběhů -  „Každá skříň je vlastně skladištěm,“ říká autor. Rozměry 260 x 190 x 60 cm. Design Maxim Velčovský 2010. KŘEHKÝ
Kabinet příběhů – „Každá skříň je vlastně skladištěm,“ říká Maxim Velčovský, 2010. KŘEHKÝ
Slunečnice, Designblok 2016, design Maxim Velčovský
Slunečnice, Designblok 2016, design Maxim Velčovský

Jak šly roky Maxima Velčovského:

Narodil se 17. září 1976 v Praze

1991-1995 studium SUPŠ v Uherském Hradišti

1995-2002 studium VŠUP v Praze, ateliér keramiky a porcelánu

1999 stáž na Glasgow School of Arts

2002 spoluzakladatel Qubus Design studio v Praze

2007 kreativní ředitel obnovené značky UP Závody

Ocenění

2009 Světelná instalace Skleněná města pro Lobmeyr ve Vídni byla časopisem Wallpaper vyhlášena jako Best commission of the year

2008 Výroční cena Akademie Designu ČR Czech Grand Design – Designér roku 2007

2007 zařazen Marcusem Fairsem do publikace Twenty-First Century Design

2006 objevil se na titulu britského časopisu Icon

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

Eva Jiřičná převzala cenu za celoživotní dílo

Česká architektka Eva Jiřičná převzala 17. září v rámci Londýnského designového festivalu (London Design Festival 2018) medaili za celoživotní dílo. Ocenění...

Kartell v Benátkách – na kávě v Caffè Florian

  Vykreslit atmosféru nadčasového místa prostřednictvím současného designu – to byla výzva pro italskou firmu Kartell. Zachytit kouzelnou atmosféru Benátek...

Rezidence s výhledem na Mulholland Drive

Exteriér, noční Hollywood Hills, Los Angeles. Tma. Vzdálené zvuky silniční dopravy z dálnice. Potom blížící se zvuk auta, jeho přední...

Obrazy Martina Němce v RockOpeře

Martin Němec představí svou tvorbu v prostorách RockOpery v Praze. Jeho záběr na kulturním poli je pozoruhodný. Založil skupinu Precedens, pro kterou...

Zbouraný Hotel Praha in memoriam v Londýně

Výstava a instalace nazvaná HOTEL PRAHA představí příběh vlajkové lodi architektury pozdní éry socialismu na Londýnském designovém festivalu (London Design...

Designové ikony: Chair One si žije vlastním životem

Asi dva roky trvalo, než Konstantin Grcic přistoupil na spolupráci se známou italskou firmou Magis. Výsledkem těchto námluv je jedna...

Zpátky do školy designově

Kvalitní, výškově nastavitelný nábytek, který podporuje zdravé sezení, správné osvětlení pracovní plochy a dostatek místa na všechny školní potřeby, jsou...

Dvacátý Designblok se připravuje ke startu

Pražský mezinárodní festival designu Designblok pro svůj dvacátý ročník vybral téma Oslava. Připravené vizuály zachycují dvojici cyklistů symbolizující dřinu, zapálení...

Kouzlení s centimetry v malém domě: Inspirace z Londýna

Praha jako Londýn??? Přiblížení se jedné ze světových metropolí hrozí bohužel v negativním smyslu. Byty budou jen pro bohatší, varuje pro...