Dialog s F. L. Wrightem: Rezidence Vallée du Parc

Rezidence Vallée du Parc najdete v údolí v Mauriciji, centrální oblasti Quebecu. Přízemní dům, ztrácející se ve vysoké trávě je reinterpretací díla slavného architekta Franka Lloyda Wrighta. Mystické místo, kde se točil kanadský televizní seriál Les filles de Caleb, ovlivnilo koncepční řešení projektu nádechem nostalgie.

Rezidence Vallée du Parc. Foto Chevalier Morales Architectes

Otevřené pohledy na zvlněnou krajinu, staré stodoly, vůně divokých bylin, každý kousek země připomíná historickou fikci venkova provincie Quebec na počátku dvacátého století. Naproti tomu inspirace F. L. Wrightem nabízí přirozenou moderní architekturu, spojující vnitřní a vnější prostoty, které charakterizují jeho slavné rezidenční projekty.
Wright posedlý touhou stavět cenově přístupná obydlí navrhl mimo jiné v New Yorku D.C. montovaný dům, známý pod názvem Socrates Zaferioue (1960). Ve čtvrti Blauvelt, vzdálené pouhou půlhodinu jízdy od Manhattanu, našel pro tento záměr nádherný 2,5akrový pozemek. Lpěl na souznění interiéru s přírodou, otevřený půdorys spojuje obývací pokoj s jídelnou a ostrůvkovou kuchyní. Prosklené dveře a okna sahající od země ke stropu otevírají pohled na zahradu v anglickém stylu. Čtyři ložnice a tři koupelny dotvářejí horizontální řešení domu.

Namísto harmonického splynutí s horizontem vytváří zastřešení architektonický dialog s okolní krajinou.

Vraťme se ale k neméně půvabné rezidenci Vallée du Parc, téměř o šedesát let mladší. Z dálky je oko přitahováno střechou s několika různě skloněnými rovinami, nepravidelnými úhly a přímkami, s úplnou absencí převisů. Namísto harmonického splynutí s horizontem vytváří zastřešení architektonický dialog s okolní krajinou. Stále se mění podle perspektivy a úhlu pohledu, podle toho, odkud se k rezidenci blížíte. Plášť zbarvený drsnými dřevěnými prkny různých hloubek byl navržen tak, aby nabízel jedinečnou dynamickou strukturu definovanou stále se měnícím přirozeným světlem.

 

Plášť zbarvený drsnými dřevěnými prkny různých hloubek byl navržen tak, aby nabízel jedinečnou dynamickou strukturu.

Horizontální řešení vychází z velkorysého programu – dům tvoří šest ložnic, dvě společenské místnosti, čtyři koupelny a tři garáže, umístěné v suterénu. Zatímco plášť rezidence je pojat v rustikálním duchu, interiér odpovídá možnostem 21. století. Výhledy do přírody umožňují velké skleněné stěny, které lze odsunout a propojit tak v jeden celek interiér s exteriérem. Subtilní hliníkové rámy jsou téměř neviditelné, obrazy stále měnící se přírody volně prostupují dovnitř a vytvářejí jedinečný pocit souznění s přírodou. Neutrální tóny, hnědé, pískové a bílé barvy dokonale ladí s vnějším prostředím. Design nábytku vychází z minimalismu oživeného uvolněnými organickými liniemi. Stoly, komody, židle i kuchyňský ostrůvek jsou vyrobeny na míru z tmavě mořeného dřeva. Čalouny židlí v jídelně a na velké sedací soupravě jsou laděny v pískových tónech. Jemný dezén na polštářích pohovky je stylizovaným obrazem listů stromů v okolní přírodě.

Velké skleněné stěny v subtilních hliníkových rámech umožňují nerušené výhledy do krajiny.

Hlavní společenský prostor formuje terasa, která zasahuje do jeho půdorysu a vtahuje tak krajinu dovnitř, aby svým majitelům nabídla intimní zahradu. Idea zahrady definované architekturou samotného domu byla tak, jako celková koncepce odvozena od práce F. L. Wrighta. Prostřednictvím geometrie – typického horizontálního řešení, bohatosti textur a prostorového spojení s okolím rezidence Vallée du Parc iniciuje architektonický dialog v citlivém přírodním prostředí.

Inspirace F. L. Wrightem: Fotogalerie

Z dálky je oko přitahováno střechou s několika různě skloněnými rovinami.
Společenský prostor – barvy přírody se odrážejí na podlahách, nábytku a čalouněných polštářích.
Pohled od kuchyňského ostrůvku přes jídelnu do obývacího pokoje…
Hlavní společenský prostor formuje terasa, která zasahuje do jeho půdorysu a vtahuje krajinu dovnitř.
Uvnitř šikmé plochy střechy vytvářejí originální, nepravidelně lomené stropy.
Hlavni vsup nepatrně ustupuje z linie čelní fasády, aby byl chráněn před nepřízní počasí.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

Ken Schluchtmann: Architektura a krajina v Norsku

Na norské ambasádě v Berlíně je zpřístupněna výstava představující výběr fotografií Kena Schluchtmanna, zachycující interakci současné architektury a norské krajiny....

Vánoce ve skandinávském stylu

Sváteční období je plné příprav a očekávání. Ale každý přistupuje k nejoblíbenějším svátkům v roce jinak. Pro jednoho Vánoce znamenají...

Katerina Reich: Šperky s vizí budoucnosti

Od střední umělecké školy po bakalářské studium se Katerina Reich věnovala uměleckému zpracování a designu keramiky. Až přestup do ateliéru...

Dům pro básnířku a její kočky

Popartová barevnost, původní dřevěné prvky a množství světla proměnily starší řadový dům v rezidenční čtvrti Windsor Terrace v Brooklynu. Majitelé,...

Audiosestava vyrobená z písku

České designové studio Deeptime představuje jako první na světě komerčně dostupnou audio sestavu vyrobenou z písku. Unikátní limitovaný set reproduktorů...

Dětské pokoje v novém stylu

Interiéry se za poslední desetiletí proměnily k nepoznání. Společenský prostor vtáhl kuchyni do centra dění, koupelna se stala relaxační zónou....

Vila ve stylu Bauhausu

K radikální změně domu, který dispozičně zcela nevyhovoval a i stylově dávno vyšel z módy, se rozhodli dva mladí lidé...

Ikonická Edra v Decolandu

Italská značka Edra představuje špičku světové nábytkové tvorby. Staví na precizní řemeslné výrobě, kterou propojuje s nejnovějšími technologickými postupy. Mnohé...