Bauhaus Forever: Ludwig Mies van der Rohe

Autor výroku „Bůh je v detailech“ je možná více známý svými realizacemi ve Spojených státech, jako jsou výškové domy Lake Shore Drive Apartments, skleněný pavilon Farnsworth House, budova fakulty architektury Crown Hall – vše v Chicagu, nebo administrativní mrakodrap Seagram Building v New Yorku. Směrem k modernistické architektuře ale vykročil v předválečném Německu.

Farnsworth House je dům postavený  v letech 1945 – 1951 jihozápadně od centra Chicaga.

Miesovu tvorbu po první světové válce výrazně ovlivnily osobnosti jako Walter Gropius či funkcionalista Le Corbusier. Byl třetím a posledním ředitelem legendární školy Bauhaus, pro kterou na vlastní náklady zřídil poslední útočiště v Berlíně (1932).

Seagram Building na Manhattanu. Mrakodrap s 38 podlažími byl postaven v roce 1958. Je 157 metrů vysoký.

Mies usiloval o vytvoření nového architektonického stylu, který by symbolizoval moderní, poválečnou dobu, stejně jako například antika nebo gotika byly vyjádřením své epochy. Jeho architektura je charakteristická minimalistickou nosnou konstrukcí, jež bude v rovnováze s volně plynoucím otevřeným prostorem. Mezi jeho nejznámější stavby patří Německý pavilon na Mezinárodní výstavě v Barceloně z roku 1929 a elegantní brněnská Vila Tugendhat z roku 1930.

Budova fakulty architektury Crown Hall v Chicagu.

Po odchodu do Spojených států se ujal vedení oddělení architektury na Illinois Institute of Technology (zkráceně IIT), kde rozpracoval takzvanou druhou chicagskou školu. Spolu s Le Corbusierem nebo Frankem Lloydem Wrightem je všeobecně považován za jednoho z průkopníků moderní architektury.

Brněnská vila Tugendhat je jako jediná moderní stavba v České republice chráněnou památkou UNESCO.

Vila Tugendhat
Vzpomínkou na slavnou éru Bauhausu u nás je Vila Tugendhat. V letech 1928 až 1929 ji Ludwig Mies van der Rohe navrhl pro manžele Tugendhatovy. Jde o unikátní umělecké dílo, jež bylo postaveno za pomoci nejmodernějších technologií s využitím ušlechtilých materiálů. Poprvé v dějinách privátní architektury byla ve vile využita ocelová nosná konstrukce v podobě sloupů křížového půdorysu.

Interiér vily Tugendhat: Fotogalerie

Ve volně plynoucím prostoru upoutá jídelna vymezená křivkou z makassarského ebenu.
Chaise longue z pružící trubkové oceli s červeným čalouněním.
Jako slet designových ikon působí hlavní posezení před onyxovou stěnou.
Vila Tugendhat vyhlíží v pohledu od příjezdové komunikace jako jednopodlažní stavba.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

Korálová barva na módních molech i v interiérech

Letošní barva roku, korálová, v sobě spojuje růžové a oranžové tóny. Tento vitální odstín, v originále nazvaný Living Coral, se...

Venkovní osvětlení jako interiérové retro

Nábytek na terasu či do zahrady je již téměř k nerozeznání od toho, který používáme v interiéru. Tomuto směru se...

LASVIT v Miláně nadchl instalací Teorie světla

Nejen návštěvníky veletrhu Salone del Mobile, ale i světový tisk nadchl na milánském výstavišti stánek české sklářské a designové společnosti...

Módní barvy v designových interiérech: „Stříbrná“

Módní průmysl ovlivňuje miliony lidí, není tedy pochyb o tom, že směry stanovené jeho lídry mají velký vliv na to,...

Designová kolekce Yin a Yang jako pocta značce RIVA 1920

Nádherná kolekce Yin a Yang čerpá inspiraci z dvojího principu tradiční čínské filozofie. Zahrnuje dva kusy nábytku, křeslo a konferenční...

Inspirace: Plášť i střecha z trapézového plechu

Pořídit si nové bydlení šité na míru současné fázi života, se rozhodli manželé s odrostlými dětmi. Přáli si funkční, komfortní...

Světlo, důležitý hráč v jídelně

Osvětlení jídelny je důležitým faktorem, který může zásadně ovlivnit požitek ze stolování. Světlo dokáže vytvořit náladu a podnítit chuť k...

Luxusní nábytek až podbízivě krásný

Na první pohled by se dalo říct, že Milán je jen pro bohaté. Expozice luxusního nábytku jsou skutečně dechberoucí, i...

Nábytek inspirovaný haute couture

Nábytek letos představený na Salone del Mobile jakoby vysílal signál o současné nejistotě a touze vrátit se do dob zdánlivě...